Logo ZH

Zdeněk Hajduch

Sochařská a řezbářská dílna
Ateliér pro sochařskou tvorbu, design nábytku, navrhování interiérů.

Home - Volná tvorbaAutorský nábytek - Dřevěné panenkyOriginální interiéry - O autorovi

Galerie Kytice - Dětské pokoje - Noviny - Kontakty a ceny - Názory a odkazy - English

 

 

 

Názory a odkazy

Občas se na mne někdo obrátí s dotazem, na to či ono z běžné praxe. Pokusím se zde některé opakující se dotazy zodpovědět předem. Věřím, že na některé věci bude mít někdo jiný názor, ale takový už je život...


 

Nářadí

Bez kvalitního a dobře nabroušeného nářadí neuděláte nic. Je sice pravda, že génius dokáže svoji myšlenku dostat do materiálu čímkoli, ale předpokládejme, že většina z nás geniální není. Se špatným nářadím se budeme jenom zbytečně trápit, a nakonec nás to trápení připraví o chuť pokračovat v díle. Správně nabrousit se dá pouze kvalitní ocel...

Dláta: Pfeil, Stubai

někdo tvrdí, že se zlepšil Narex ale já s ním nemám zkušenosti. Nějak se mi nezdají tvary a jejich nabídka ještě není dost široká. Osobně kupuji pouze Pfeil, ale většinu dlát mám jako z muzea. Před třiceti lety se v Čechách daly sehnat velice těžko, a tak jsem je získával kus po kusu, na inzeráty a od známých. Nakonec mám krásnou sbírku historického nářadí, většinou anglického původu. Všechna dláta jsou kvalitní a mám je rád...

Základní broušení provádím na pískovcovém kotouči pod vodou (další muzeální exponát...), dále na umělém hrubším arkansasu s olejem a obtahuji na jemném pravém arkansaském mramoru s olejem. Na lípu je ostří delší, na dub kratší. Při základním broušení je třeba být velice opatrný, aby nedošlo k vyhřátí břitu, takové dláto je zničené a už nikdy nebude držet ostří jak má, pokud vůbec půjde brousit. Některá dláta obtahuji během práce na kůži se zelenou brusnou pastou. Tradicionalisté to odmítají, ale já jsem spokojený...

 


 

Materiály

 

1. Dřevo

Používám v naprosté většině pouze dva druhy dřeva na řezbu, a to lípu nebo dub. Hodí se pro můj způsob práce, který neobnáší příliš mnoho drobných detailů, ale je spíše stylizovaný do jednodušších tvarů. Pro některé práce muže být lipové dřevo i syrové, ale větší bloky je nutné vydlabat zevnitř a zbavit hmoty tak, aby bylo pnutí materiálu při vysychání co nejmenší. Mokré dřevo nelze použít tam kde jsou čepy, jiné spoje, lepení, nebo počítáme-li s polychromií.

Na drobné mechanické části používám javor, dub, nebo habr. Javor se snadno opracovává, ale také velmi chutná různé havěti, a tak se mi několikrát stalo, že jsem o své zásoby přišel. Dub je křehčí, poréznější ale je-li dost tmavý, pak jeho kontrast s lípou dělá divy...

Zatím jsem se nepropracoval k tomu, abych využíval kresby dřeva. Vybírám si naopak materiál, který má, pokud možno, kresbu méně výraznou. To se týká i nábytku.

Čerstvé kmeny, pokud to záměr nevylučuje, je dobré co nejdříve pořezat, a to nejlépe na silné desky, nebo hranoly. Pokud je pouze půlíte, tak je vhodnější řez. Štípáním zůstanou zachována celá vlákna a pnutí je potom větší (viz výše). V každém případě je nutné zbavit kmeny kůry a čela ošetřit nějakým neprodyšným nátěrem, aby nevysychala rychleji, než to ostatní. Dřevo sušte ve stínu a v průvanu, občas ho přeložte. Čerstvému dřevu nevadí, když někdy zmokne, ale zhoubné je střídavé namočení a prudké vysušení, takže, pozor na slunce. Když sušíte nebo uskladňujete pod střechou, zkuste ke dřevu položit košík se žaludy, někteří mlsní brouci jim dají přednost.

 

2. Povrchové úpravy

I tady platí to, co píši o nářadí, ale navíc na sebe bereme odpovědnost za stav našeho díla za nějaký čas, nebo za mnoho let. Stejně jako kvalitní barva je nesmírně důležitý podklad. Na měkké dřevo se nejvíce hodí klasický šeps, tedy: křída, kostní klíh a voda. Před nanesením tohoto prastarého materiálu, je dobré, nemít dřevo úplně vyhlazené, napustit ho řídkou klihovou vodou, a teprve potom dobrousit. Klihový šeps se hodí pod temperu, olej i pod akryl. Musí být vždy mírně savý. Pod akryl je vhodný také akrylový šeps, se kterým se dobře pracuje a je velmi stabilní. U šepsu na dubovém dřevu je třeba dávat pozor, aby pigment neobsahoval kovy, které s dubovým dřevem reagují a mohou způsobit rozklad pojiva a dále zkázu vrchní malby... Polychromii provádějte pouze na vyzrálém a suchém dřevu.

Oleje a vosky: Nikdy nepoužívejte vosky přímo na čisté dřevo. Vždy je nutné povrch ošetřit penetrací, nejlépe vysychavými oleji, které zabrání vosku aby se vsákl do dřeva. Vosk časem absorbuje nečistoty a je třeba ho odstranit a nahradit novým. To v případě jeho vsáknutí do podkladu není možné bez brutálního zásahu. Následující materiály mám dlouhodobě vyzkoušené, jsou kvalitní a dají se běžně koupit. Tam, kde si to povaha věci vyžaduje, používám vlastní receptury.

Barvy: Schmincke, Lucas

Oleje: Sct. Croix

Vosky: Kerotix

Zdroje: Bohuslav Slánský - "Technika v malířské tvorbě" - SNTL, II. vydání, 1976

 


 

Pracovní postupy

Od poloviny osmdesátých let odebírám časopis Fine Woodworking, který je ve svém žánru světová špička. Prominete mu i několik stran reklam, ze kterých na Vás ovšem neútočí nic, než zase jen praktický obsah, který vždy souvisí se zaměřením časopisu. Ten se zabývá výhradně solitérní prací, realizacemi v malých dílnách a to důsledně na vysoké řemeslné úrovni. Ve stejném nakladatelství vycházejí také vynikající tematické publikace a videokurzy.

Fine Woodworking

 


 

Digitální obraz

V posledních letech jsem si zvykl připravovat všechny projekty v digitálním prostředí. Jednak je to velice praktické, a to jak v jednání se zákazníkem, tak v širokých možnostech v použití výkresů, vytváření variant až po prováděcí dokumentaci, a jednak je život mezi Hi-tech a řezbářským dlátem zase o něco pestřejší.

Zvykl jse si pracovat na projektech a návrzích modelováním přímo ve třech rozměrech. Používám jednoduchý a levný program DesignCAD. 3D model zpracuji pouze v čárách se skrytými hranami, a místo fotorealistického dokončení, které beztak nikdy nevypadá dobře, na něm pokračuji v Adobe Illustratoru, nebo ručně. Výkres na pozadí této stránky je celý vytvořený digitálně. Možnosti sou ohromné...

DesignCAD

Adobe

 


 

Kam pro inspiraci?

 

IL LABORATORIO DI LEONARDO

E.T.C...

 


 

Další zdroje:

 

Hudba

 

Je pro mne stejně důležitá, jako nářadí, nebo barvy. Stará a lidová hudba je se mnou od samého počátku mého výtvarného snažení a s úspěchem se snáší s bigbítem, který ji často střídá... Takže když doporučuji pracovní pomůcky, nemůže mezi nimi chybět několik náhodných odkazů také na nářadí duchovní.

 

Musica Bohemica

Jordi Savall a Hesperion XX (XXI)

a

VIOLA DA GAMBA

 

Montserrat Figueras (1942 - 2011)

 

Anne Azema

Classical Archives

Classical.net

Goldbergweb

Live365.com

Jethro Tull

Pink Floyd

The Pogues

Jerry Garcia

Led Zeppelin

Peter Green's Fleetwood Mac

Vláďa Mišík

a nebo:

Hildegard von Bingen, Perotin, Guillaume de Machaut, Thomas Tallis,
Adam V. Michna, Marin Marais, A. Rejcha, Gustav Mahler, Sergei Rachmaninov,
Leoš Janáček, Delta Blues, Aaron Copland, Carl Orff, Chicago Blues, John Mayall,
Jimi Hendrix, Procol Harum, Zuzana Michnová, Tom Waits, Luboš Malina...

 

Kdybych se znovu narodil, chtěl bych být šroubkem ve stojanu na noty Maraisova orchestru...

 

Kam s muzikou?

J River Media Center

 


 

Přátelé a kolegové

 

Michal Hejmovský
Sochař, řezbář a scénograf

Renata Klogner-Štolbová
Obrazy

Výtvarný atelier - Malování a kreslení
Kurzy malování, kreslení, sochání...

Puppets in Prague
Mirek Trejtnar a spol. (EN)

Galerie DO/OKA
Window Gallery - Praha

Stavební huť Slavonice

 

 


 

A na konec, když zbyde trocha času, tak něco pro radost...

 

 

Artmuseum

CGFA

Olga's Gallery

.

Za humny

Za lesem

Za Dunajem

Za horami

Na konci světa

.

 


Nahoru

 

 

 

 


 

Zdeněk Hajduch Hůrky 23, 378 33 Nová Bystřice, tel:+420 384 398 157, +420 728 108 853
atelier@hajduch.cz
© 2001 - 2016 Zdeněk Hajduch

NAVRCHOLU.cz